به هلث دنتال خوش آمدید

ترتیب و سن رویش دندان

 

دندان درآوردن بین ۴ تا ۷ ماهگی آغاز می شود. اما این روند در کودکان مشابه هم نیست زیرا این امر به عوامل متعددی وابسته است از جمله میزان کلسیمی که کودک مصرف می کند. یکی از عمده ترین علایم در این دوران، از دست دادن اشتهاست.

دندانهای شیری:

تعداد دندانهای شیری در هر فک ۱۰ عدد و مجموعاًً ۲۰ عدد می باشد، این دندانها از سنین حدود شش ماهگی شروع به رویش می نماید و بین سنین ۲ تا ۳
سالگی دندانهای شیری کامل می شود .

باید توجه داشت که تا شش سالگی فقط دندانهای شیری در دهان وجود دارد.

دوران جایگزین دندانهای شیری با دائمی از شش سالگی تا دوازه سالگی دورانی است که دندانهای شیری بتدریج می افتد و دندانهای دائمی جایگزین آنها می گردد.رعایت نکات بهداشتی و مراقبت های لازم در دوران جایگزین اهمیت ویژه ای دارد.

چون اگر این مراقبتها صورت نپذیرد ضایعات جبران ناپذیری در جهت رشد و تکامل صحیح سیستم دندانی و فکی بوجود می آید.

دندان های دائمی:

تعداد دندان های دائمی در هر فک تکامل یافته معمولا ۱۶ عدد و مجموعاًً در دو فک ۳۲ دندان می باشد .

اولین دندانی دائمی در شش سالگی بلافاصله در پشت دومین کرسی شیری در دهان ظاهر می شود که به نام دندان شش سالگی نامیده شده است و بسیاری از والدین ممکن است این دندان را با دندان کرسی شیری اشتباه نمایند.

غالباًً رویش دندانها در دخترها اندکی زودتر از پسرها صورت می پذیرد و دندانهای فک پایین کمی زودتر از دندانهای بالا رویش مییابد.معمولا در ۱۲ سالگی تعداد دندان های دایمی در دهان به ۲۸ عدد می رسد.

در این سن فقط دندانهای دایمی در دهان وجود دارد، از ۱۶ تا ۱۸ سالگی به بعد دندانهای عقل رویش می یابد که تعداد آنها ۴ عدد می باشد و در این موقع تعداد دندانهای دایمی مجموعاًً ۳۲ عدد میشود.

گاهی اوقات د ر بعضی افراد دندانهای عقل ابدا بوجود نمی آید. گاهی استثناء ممکن است یک یا چند دندان شیری به علت نبودن جوانه دندان دایمی مدت ها در دهان باقی بماند.اینها غالباًً کرسی های دوم شیری هستند.که می بایست در حدود ۱۰ – ۱۲ سالگی بیفتند و به جای آنها کرسی های دوم کوچک دائمی رویش یابد.

کلنیک دندانپزشکی رز سفید

دارنده تندیس کیفیت تراز جهانی انجمن علمی ایران

جهت مشاوره و استعلام تعرفه ایمپلنت با کارشناس مربوطه در ارتباط باشید

[elfsight_whatsapp_chat id=”3″]

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید

کانال تلگرام کلینیک

مطالب کامل تخصصی

رزرو نوبت آنلاین

ساعت کاری کلینیک

شنبه تا پنجشنبه - 20:00 - 15:00

تهران

میدان اول شهران -ابتدای شهران شمالی - جنب بانک اقتصاد نوین - ساختمان پارسیان